PIMRED : ROBBY OCTORA ROMANZA (WARTAWAN UTAMA)

6/recent/ticker-posts
"SEBAR LUASKAN INFORMASI KEGIATAN DAN PROMOSI USAHA ANDA DISINI"

Urang Minangkabau Menjunjung Adat Minangkabau

Bijo nan taserak di rantau adolah tangguang jawab kito mamaliharo jo manjago. Tamasuak Adaik Nan indak Lakang dipaneh, Ndak lapuak di hujan

TANAMONEWS.COM - Urang Minangkabau atau Minang merupakan kumpulan etnik Nusantara yang berbahasa dan menjunjung adat Minangkabau. Wilayah penganut kebudayaannya meliputi Sumatera Barat, separuh darat Riau, bahagian utara Bengkulu, bahagian barat Jambi, bahagian selatan Sumatera Utara, barat daya Aceh, dan juga Negeri Sembilan di Malaysia sebagai daerah rantau luar Indonesia.

Kebudayaan mereka adalah bersifat keibuan (matrilineal), dengan harta dan tanah yang diwariskan oleh anak perempuan daripada ibu, sementara urusan agama dan politik merupakan urusan kaum lelaki (walaupun sesetengah wanita turut memainkan peranan penting dalam bidang ini).

Kini sekitar separuh orang Minangkabau tinggal di rantau, majoriti di bandar dan pekan besar Indonesia dan Malaysia. Orang Melayu di Malaysia banyak yang berasal dari Minangkabau, kebanyakan mereka tinggal di Negeri Sembilan serta juga Selangor dan Johor.

Walaupun suku Minangkabau kuat dalam pegangan agama Islam, mereka juga kuat dalam mengamalkan amalan turun-temurun yang digelar adat. Beberapa unsur adat Minangkabau berasal dari fahaman animisme dan agama Hindu yang telah lama bertapak sebelum kedatangan Islam. 

Walau bagaimanapun, pengaruh agama Islam masih kuat di dalam adat Minangkabau, seperti yang tercatat di dalam pepatah mereka, Adat basandi syara', syara' basandi Kitabullah, yang bermaksud, adat (Minangkabau) bersendi hukum Islam dan hukum Islam bersendi Al Qur'an.

Orang Minangkabau sangat menonjol di bidang perniagaan, sebagai profesional dan intelektual. Mereka merupakan pewaris terhormat dari tradisi tua Kerajaan Melayu dan Sriwijaya yang gemar berdagang dan dinamik.

Suku Minang mempunyai masakan khas yang popular dengan sebutan Masakan Padang, yang sangat digemari di Negaranya Iaitu Indonesia, Bahkan sampai ke banyak negara luara termasuk Malaysia dan Singapura.

Legenda menceritakan bahawa pada zaman dahulu kala, angkatan tentera dari Jawa menyerang Minangkabau. Kerana tiada satu pihak pun yang memenangi peperangan ini, maka kedua-dua pihak Jawa dan Minangkabau bersetuju kalah-menang peperangan ini hendaklah diputuskan oleh perlagaan kerbau.

Pihak Jawa memilih seekor kerbau yang besar dan kuat. Pihak Minangkabau, sebaliknya memilih seekor anak kerbau yang belum lagi bercerai susu dan mereka memisahkan anak kerbau ini dengan ibunya sehingga ia kelaparan. Kerana anak kerbau ini belum tumbuh tanduk maka orang Minangkabau mengikat pisau di kepalanya.

Semasa pertarungan, anak kerbau ini begitu kuat hendak menyusu sehingga apabila ia berhadapan dengan kerbau jantan yang garang itu, ia menerpa dan berkali-kali menyondol -nyondol perut kerbau jantan itu untuk mencari puting susu itu dengan itu menikam-nikam binatang yang lebih besar lalu mati. Sempena peristiwa ganjil itu jadi kata 'Minangkabau' atau kerbau yang menang dalam Bahasa Melayunya.

Bumbung rumah adat Minangkabau yang dipanggil Rumah Gadang, (Rumah Besar) memiliki rupa bentuk yang unik kerana ia menyerupai tanduk kerbau. Terdapat juga prinsip-prinsip tertentu dalam pembinaan rumah adat Minangkabau.

Masyarakat Minangkabau merupakan masyarakat matrilineal yang terbesar di dunia, di mana harta pusaka diwaris menerusi nasab sebelah ibu. Beberapa ahli fikir berpendapat bahawa adat inilah yang menyebabkan ramai kaum lelaki Minangkabau untuk merantau di serata Nusantara untuk mencari ilmu atau mencari kemewahan dengan berdagang. 

Kanak-kanak lelaki semuda 7 tahun selalunya akan meninggalkan rumah mereka untuk tinggal di surau di mana mereka diajarkan ilmu agama dan adat Minangkabau. Apabila remaja pula, mereka digalakkan untuk meninggalkan perkampungan mereka untuk menimba ilmu di sekolah atau menimba pengalaman daripada luar kampung dengan harapan yang mereka akan pulang sebagai seorang dewasa yang lebih matang dan bertanggungjawab kepada keluarga dan nagari (kampung halaman).

Tradisi ini berhasil mendirikan beberapa masyarakat rantauan Minangkabau di bandar dan tempat-tempat lain di Indonesia. Negeri Sembilan di Malaysia merupakan antara kawasan diaspora suku ini di luar Indonesia paling dikenali. Namun ikatan mereka dengan Ranah Minang (Tanah Minang) serta adat dan budaya asal masih disimpan dan dikuatkan lagi.

Selain daripada dikenali sebagai orang pedagang, masyarakat Minang juga berjaya melahirkan beberapa penyair, penulis, negarawan, budayawan, ahli fikir, dan para ulama. Ini mungkin terjadi kerana budaya mereka yang memberatkan penimbaan ilmu pengetahuan.

Sebagai penganut agama Islam yang kuat, mereka cenderung kepada idea untuk menggabungkan ciri-ciri Islam dalam masyarakat yang moden. Selain itu, peranan yang dimainkan oleh para cendekiawan bersama dengan semangat bangga orang Minang dengan identiti mereka menjadikan Tanah Minangkabau, yaitu, Sumatra Barat, sebagai sebuah kuasa utama dalam pergerakan kemerdekaan di Indonesia.

Masyarakat Minang, terbahagi kepada beberapa buah suku, iaitu, Suku Koto, Piliang, Bodi, Caniago, Tanjuang, Sikumbang, Malayu, Jambak dan lain-lain. Kadang-kadang juga, keluarga yang sesuku tinggal dalam satu rumah besar yang dipanggil Rumah Gadang. 

Penggunaan bahasa Indonesia berleluasa di kalangan majoriti taburan masyarakat Minang, tetapi mereka masih boleh bertutur dalam bahasa ibunda mereka iaitu bahasa Minangkabau. Bahasa Minangkabau mempunyai perkataan yang serupa dengan bahasa Melayu sebab ianya masih lagi dalam rumpun bahasa Austronesia tetapi kedua bahasa ini adalah berbeza dan berdiri sendiri sendiri sebab dari segi sebutan dan juga tatabahasanya tidaklah sama.

Salah satu aspek terkenal mengenai orang Minang adalah makanan tradisional mereka seperti rendang, Soto Padang (makanan sup), Sate Padang dan Dendeng Balado (daging dendeng berlada). Restoran Minangkabau yang sering digelar "Restoran Padang" dapat dijumpai di merata Indonesia dan di negara-negara jiran yang lain.

Upacara dan perayaan Minangkabau termasuk, turun mandi, upacara memberkati bayi, upacara bersunat, upacara perkahwinan, upacara pelantikan penghulu. Upacara ini berlangsung selama 7 hari di mana seluruh kaum kerabat dan ketua-ketua dari kampung yang lain akan dijemput.

Selanjutnya upacara kerja gotong-royong turun ke sawah menuai padi, perayaan Hari Raya Aidilfitri, perayaan Hari Raya Aidiladha, menghantar makanan kepada ibu mentua sewaktu bulan Ramadan, perayaan Islam di Pariaman, perlantikan seorang Datuk (ketua puak) apabila Datuk yang sebelumnya meninggal dunia silang beberapa jam yang lalu (tidak payah didahului dengan upacara batagak pangulu) perlantikan seorang Datuk apabila Datuk yang sebelumya telah meninggal 10 atau 50 tahun yang lalu (mengisi jawatan yang telah lama dikosongkan).

Seni tradisonal Minangkabau termasukand randai, teater rakyat dengan memasuki pencak, musik, tarian dan drama, Saluang jo Dendang, serunai bambu dan nyanyian, Talempong, musik bunyi gong, Tari Piring, Tari Payung, menceritakan kehidupan muda-mudi Minang yang selalu riang gembira, Tari Indang, Pidato Adat juga dikenali sebagai Sambah Manyambah (sembah-menyembah), upacara berpidato, dilakukan di setiap upacara-upacara adat, seperti rangkaian acara pernikahan (baralek), upacara pengangkatan pangulu (penghulu), dan lain-lain.

Silek atau Silat yang merupakan seni beladiri tradisional yang memiliki 10 aliran utama. Pancak, permainan silat untuk acara adat, lebih mengutamakan keindahan dan seni. Kraftangan tradisional Minangkabau termasuk Kain Songket, Sulaman, Ukiran kayu, menukang emas dan perak.

Kebanyakkan orang apabila diberitahu bahawa masyarakat Minang merupakan penganut Islam yang kuat merasa bingung kerana anggapan mereka ialah sebuah masyarakat yang mengikut sistem pertalian seibu (matriarchal) akan sering berselisih dengan fahaman Islam yang lebih memihak kepada bapa patriarkal. 

Namun sebenarnya, terdapat banyak persamaan di antara fahaman Islam dan Minangkabau (lebih lagi pada masa kini) sehingga menjadi sukar untuk orang Minang membezakan satu daripada lain.

Fahaman Islam: Menimba ilmu adalah wajib. Fahaman Minangkabau: Anak-anak lelaki mesti meninggalkan rumah mereka untuk tinggal dan belajar di surau (langgar, masjid). Fahaman Islam: Mengembara adalah digalakkan untuk mempelajari dari tamadun-tamadun yang kekal dan binasa untuk meningkatkan iman kepada Allah.

Fahaman Minangkabau: Remaja mesti merantau (meninggalkan kampung halaman) untuk menimba ilmu dan bertemu dengan orang dari pelbagai tempat untuk mencapai kebijaksanaan, dan untuk mencari penghidupan yang lebih baik. Falsafah merantau juga bererti melatih orang Minang untuk hidup berdikari, kerana ketika seorang pemuda Minang berniat merantau meninggalkan kampungnya, dia hanya membawa bekal seadanya.

Fahaman Islam: Tiada wanita yang boleh dipaksa untuk berkahwin dengan lelaki yang dia tidak mahu berkahwin. Fahaman Minangkabau: Wanita menentukan dengan siapa yang mereka ingin berkahwin. Fahaman Islam: Ibu berhak dihormati 3 kali lebih daripada bapa. Fahaman Minangkabau: Bundo Kanduang ialah "ibu" pemimpin/pengambil keputusan di Rumah Gadang.

Ciri-ciri Islam begitu mendalam dalam adat Minang sehingga mereka yang tidak mengamalkan Islam dianggap telah terkeluar dari masyarakat Minang.

Rumah-rumah gadang tua yang terbengkalai dan tak berpenghuni di Nagari Pangkalan Kapas, Kampar Kiri Hulu, Provinsi Riau. 

Minangkabau perantauan merupakan istilah untuk orang Minangkabau yang hidup di luar wilayah Sumatera Barat, Indonesia. Merantau merupakan proses interaksi masyarakat Minangkabau dengan dunia luar. Kegiatan ini merupakan sebuah petualangan pengalaman dan geografi, dengan meninggalkan kampung halaman untuk mengadu nasib di negeri orang. Keluarga yang telah lama mempunyai tradisi merantau, biasanya mempunyai saudara di hampir semua bandar utama di Indonesia dan Malaysia. Keluarga yang paling kuat dalam mengembangkan tradisi merantau biasanya datang dari keluarga peniaga-pengrajin dan penuntut ilmu agama.

Para perantau biasanya telah pergi merantau sejak usia belasan tahun, baik sebagai peniaga ataupun penuntut ilmu. Bagi sebahagian besar masyarakat Minangkabau, merantau merupakan satu cara yang ideal untuk mencapai kematangan dan kejayaan. Dengan merantau tidak hanya harta kekayaan dan ilmu pengetahuan yang didapati, namun juga prestij dan kehormatan individu di tengah-tengah persekitaran adat.

Dari carian yang diperolehi, para perantau biasanya menghantar sebahagian hasilnya ke kampung halaman untuk kemudian pekerjanya dalam usaha keluarga, yakni dengan memperluaskan pemilikan sawah, memegang berpandu pemprosesan lahan, atau menjemput sawah-sawah yang tergadai. Wang dari para perantau biasanya juga dipergunakan untuk memperbaiki sarana-sarana nagari, seperti masjid, jalan, ataupun pematang sawah.

Etos merantau orang Minangkabau sangat tinggi, bahkan diperkirakan tertinggi di Indonesia. Dari hasil kajian yang pernah dilakukan oleh Mochtar Naim, pada tahun 1961 terdapat sekitar 32% orang Minang yang tinggal di luar Sumatera Barat. 

Kemudian pada tahun 1971, jumlah itu meningkat menjadi 44%. Berdasarkan bancian tahun 2000, suku Minang yang tinggal di Sumatra Barat berjumlah 3,7 juta orang, dengan anggaran hampir satu perdua orang Minang berada di perantauan. Sejak masa Perang Paderi, mobiliti penghijrahan suku Minangkabau dengan sebahagian besar terjadi antara tahun 1958 hingga tahun 1978.

Namun tidak terdapat angka pasti mengenai jumlah orang Minang di perantauan. Angka-angka yang ditunjukkan dalam pengiraan, biasanya hanya memasukkan para perantau kelahiran Sumatera Barat. Dan belum merangkumi keturunan-keturunan Minang yang telah beberapa generasi menetap di perantauan.

Merantau pada etnik Minang telah berlangsung cukup lama. Sejarah mencatat penghijrahan pertama berlaku pada abad ke-19, di mana banyak pedagang-pedagang emas yang berasal dari pedalaman Minangkabau melakukan perdagangan di muara Jambi. Migrasi besar-besaran berlaku pada abad ke-20, di mana banyak keluarga Minang yang berpindah ke pantai timur Sumatera. 

Mereka mendirikan koloni-koloni perdagangan di Batubara, Pelalawan, hingga melintasi selat ke Negeri Sembilan, Malaysia. Bersamaan dengan gelombang penghijrahan ke arah timur, juga terjadi perpindahan masyarakat Minang ke pesisir pantai barat Sumatera. Di sepanjang pesisir ini perantau Minang banyak tinggal di Meulaboh, Aceh tempat keturunan Minang dikenali dengan sebutan Aneuk Jamee, Barus, hingga Bengkulu.

Pada masa penjajahan Hindia-Belanda, penghijrahan besar-besaran kembali terjadi pada tahun 1910, ketika perkebunan tembakau di Deli Serdang, Sumatera Timur mulai dibuka. Pada masa kemerdekaan, Minang perantauan banyak mendiami bandar-bandar besar di Jawa. Pada tahun 1961 jumlah perantau Minang terutama di bandar Jakarta meningkat 18.7 kali berbanding dengan tingkat pertambahan penduduk bandar itu yang hanya 3.7 kali. Kini Minang pendatang hampir tersebar di seluruh provinsi di Indonesia.

Pada akhir abad ke-18, banyak pelajar Minang yang merantau ke Makkah untuk mendalami agama Islam, antaranya Haji Miskin, Haji Piobang, dan Haji Sumanik. Setibanya di tanah air, mereka menjadi penyokong kuat gerakan Paderi dan pengedaran pemikiran Islam yang murni di seluruh Minangkabau dan Mandailing. Gelombang kedua perantauan ke Timur Tengah berlaku pada awal abad ke-20, yang dimotori oleh Abdul Karim Amrullah, Tahir Jalaluddin, Muhammad Jamil Jambek, dan Ahmad Khatib Al-Minangkabawi.

Selain ke Timur Tengah, pelajar Minangkabau juga banyak yang merantau ke Eropah. Mereka antara lain Abdul Rivai, Mohammad Hatta, Sutan Syahrir, Roestam Effendi, dan Nazir Pamuntjak. Intelektual lain, Tan Malaka, hidup mengembara di lapan negara Eropah dan Asia, membina rangkaian pergerakan kemerdekaan Asia. Semua pelajar Minang tersebut, yang merantau ke Eropah sejak akhir abad ke-19, menjadi pejuang kemerdekaan dan pengasas Republik Indonesia.

Ada banyak penjelasan terhadap fenomena ini, salah satu penyebabnya ialah sistem kekerabatan matrilineal. Dengan sistem ini, penguasaan harta pusaka dipegang oleh kaum wanita sedangkan hak kaum lelaki dalam hal ini cukup kecil. Selain itu, setelah masa akil baligh para pemuda tidak lagi dapat tidur di rumah orang tuanya, kerana rumah hanya diperuntukkan untuk kaum wanita beserta suaminya, dan anak-anak.

Para perantau yang pulang ke kampung halaman, biasanya akan menceritakan pengalaman merantau kepada anak-anak kampung. Daya tarik kehidupan para perantau inilah yang sangat berpengaruh di kalangan masyarakat Minangkabau sedari kecil. Siapa pun yang tidak pernah cuba pergi merantau, maka ia akan selalu diejek-ejek oleh teman-temannya.

Hal inilah yang menyebabkan kaum lelaki Minang memilih untuk merantau. Kini wanita Minangkabau pun sudah lazim merantau. Tidak hanya kerana alasan ikut suami, tetapi juga kerana ingin berdagang, meniti karier dan melanjutkan pendidikan.

Menurut Rudolf Mrazek, sosiologi Belanda, dua tipologi budaya Minang, yakni dinamisme dan anti-parokialisme melahirkan jiwa merdeka, kosmopolitan, egaliter, dan berpandangan luas, hal ini menyebabkan tertanamnya budaya merantau pada masyarakat Minangkabau.

Semangat untuk mengubah nasib dengan mengejar ilmu dan kekayaan, serta pepatah Minang yang mengatakan Ka ratau madang di hulu, babuah babungo alun, marantau bujang dahulu, di rumah paguno balun (lebih baik pergi merantau kerana dikampung belum kepada) mengakibatkan pemuda Minang untuk pergi merantau sedari muda.

Penjelasan lain adalah pertumbuhan penduduk yang tidak diiringi dengan bertambahnya sumber daya alam yang dapat diolah. Jika dulu hasil pertanian dan perkebunan, sumber utama tempat mereka hidup boleh menyara keluarga, maka kini hasil sumber daya alam yang menjadi pendapatan utama mereka itu tak cukup lagi memberi keputusan untuk memenuhi keperluan bersama, karena harus dibagi dengan beberapa keluarga. 

Selain itu adalah tumbuhnya kesempatan baru dengan dibukanya daerah perkebunan dan perlombongan. Faktor-faktor inilah yang kemudian mendorong orang Minang pergi merantau mengadu nasib di negeri orang. Untuk klik pertamanya ke tanah rantau, biasanya para perantau menetap terlebih dahulu di rumah saudara yang dianggap sebagai induk semang. Para perantau baru ini biasanya berprofesi sebagai peniaga kecil.

Fenomena merantau dalam masyarakat Minangkabau, ternyata sering menjadi sumber inspirasi bagi para pekerja seni, terutama sasterawan. Hamka dalam novel Merantau ke Deli bercerita tentang pengalaman hidup perantau Minang yang pergi ke Deli dan berkahwin dengan perempuan Jawa. Novelnya yang lain Tenggelamnya Kapal Van der Wijck juga bercerita tentang kisah anak perantau Minang yang pulang kampung menghadapi kendala oleh masyarakat adat Minang yang merupakan induk bakonya sendiri. 

Selain novel karya Hamka, novel karya Marah Roesli, Sitti Nurbaya dan Salah Asuhannya Abdul Muis juga menceritakan kisah perantau Minang. Dalam novel-novel tersebut, dikisahkan mengenai persinggungan pemuda perantau Minang dengan adat budaya Barat. Novel Negeri 5 Menara karya Ahmad Fuadi, mengisahkan perantau Minang yang belajar di pesantren Jawa dan akhirnya menjadi orang yang berjaya. Dalam bentuk yang berbeza, karya Kemarau dikarang Ali Akbar Navis mengajak masyarakat Minang untuk membina kampung halamannya yang banyak di tinggal pergi merantau.

Novel yang bercerita tentang perantau Minang tersebut, biasanya mengandungi kritikan sosial dari penulis kepada adat budaya Minang yang kolot dan tertinggal. Selain dalam bentuk novel, kisah perantau Minang juga dikisahkan dalam filem Merantau karya Gareth Evans.

Pambangunan Rumah Gadang/Balai Adaik di Kenagarian Koto Lubuak Ramo Kec Kuantan Mudik Kuantan Singingi  Propinsi Riau.

Pada permulaan abad ke-14, orang-orang Minangkabau mula tiba di Negeri Sembilan melalui Melaka dan sampai ke Rembau. Orang Minangkabau ini lebih bertamadun daripada penduduk asal iaitu, Orang Asli, dan berjaya tinggal secara damai dengan mereka. Dengan itu berlakulah pernikahan antara orang-orang Minangkabau dengan penduduk asli dan daripada keturunan mereka dinamakan suku Biduanda. 

Suku Biduanda ini adalah pewaris asal Negeri Sembilan dan apabila hendak memilih seorang pemimpin maka hanya mereka dari suku Biduanda inilah yang akan dipilih. Orang-orang Minangkabau yang datang kemudian adalah dari suku kampung-kampung asal mereka di Minangkabau. Pada peringkat awal kebanyakan yang tiba adalah dari Tanah Datar dan Payakumbuh.

Dari suku Biduanda inilah asalnya pembesar-pembesar Negeri Sembilan yang dipanggil 'Penghulu' dan kemudiannya 'Undang'. Sebelum wujudnya institusi Yang di-Pertuan Besar, Negeri Sembilan berada di bawah naungan kerajaan Melayu Johor.

Suku Minang terkenal sebagai suku yang terpelajar. Oleh sebab itu, mereka menyebar di seluruh Indonesia bahkan mancanegara dalam berbagai macam profesi dan keahlian, antara lain sebagai ahli politik, pengarang, ulama, pengajar, wartawan, dan pedagang. 

Berdasarkan jumlah penduduk yang relatif kecil (2,7% dari penduduk Indonesia), Minangkabau merupakan salah satu suku dengan banyak pencapaian. Majalah Tempo di Indonesia dalam edisi khas tahun 2000 mencatatkan bahawa 3 daripada 10 tokoh penting Indonesia pada abad ke-20 merupakan orang Minang. Sela ini Keberkesanan dan kejayaan orang Minang banyak diraih ketika berada di perantauan. 

Sejak dulu mereka telah merantau ke pelbagai daerah di Jawa, hingga Malaya. Pada tahun 1390, Raja Bagindo mendirikan Kerajaan Tawai di Kepulauan Mentawai. Pada abad ke-19, orang Minang melakukan penghijrahan ke Negeri Sembilan dan mengangkat seorang raja daripada kalangan orang Minang untuk memerintah negeri baru tersebut. Pada akhir abad ke-16, ulama Minangkabau Dato Ri Bandang, Dato Ri Patimang, dan Dato Ri Tiro, menyebarkan Islam di Indonesia timur dan mengislamkan sepersepuluh orang sakai di sumatra.

Kedatangan reformis Muslim yang menuntut ilmu di Makkah mempengaruhi sistem pendidikan di Minangkabau. Sekolah Islam moden Sumatera Thawalib dan Diniyah Putri banyak melahirkan aktivis yang banyak berperanan dalam proses kemerdekaan, antara lain A.R Sutan Mansur, Siradjuddin Abbas, dan Djamaluddin Tamin.

Pada tempoh 1920 - 1960, banyak ahli politik Indonesia yang berpengaruh lahir dari ranah Minangkabau. Menjadi salah satu pemangkin perjuangan komunis di Asia, pada tahun 1923 Tan Malaka dipilih menjadi wakil Komunis antarabangsa untuk rantau Asia Tenggara. Ahli politik Minang lain, Mohammad Yamin, menjadi pencipta sejarah empayar majapahit yang menyatukan seluruh rakyat Hindia-Belanda. Di dalam Volksraad, ahli politik Minang yang paling beriya. Mereka antara lain Jahja Datoek Kajo, Agus Salim, dan Abdul Muis. 

Tokoh Minang yang lain Mohammad Hatta, menjadi salah seorang tokoh yang mengisytiharkan kemerdekaan Indonesia bersama Sukarno. Setelah kemerdekaan, empat orang Minangkabau memegang jawatam perdana menteri (Sutan Syahrir, Mohammad Hatta, Abdul Halim, Mohammad Natsir), seorang sebagai Gabenor Republik Indonesia (Assaat), seorang sebagai wakil presiden (Mohammad Hatta), seorang menjadi pimpinan parlimen (Chaerul Saleh), dan puluhan yang menjadi menteri, di antara yang cukup terkenal ialah Azwar Anas, Fahmi Idris, dan Emil Salim. 

Emil bahkan menjadi orang Indonesia yang paling lama bertugas dalam pemerintah Indonesia meskipun Emil tidak pernah menginjakkan sumatra barat di seumur hidupnya. Minangkabau, salah satu dari dua etnik selain etnik Jawa, yang selalu mempunyai wakil dalam setiap kabinet Republik Indonesia. 

Selain dalam bidang pemerintahan, semasa era Demokrasi Liberal Parlimen Indonesia didominasi oleh ahli politik Minang. Mereka tergabung ke dalam aneka macam parti dan ideologi, Islamiah, nasionalis, komunis, dan sosialis.

Beberapa parti politik Indonesia diasaskan oleh ahli politik Minang. PARI dan Murba diasaskan oleh Tan Malaka, Parti Sosialis Indonesia oleh Sutan Sjahrir, PNI Baru oleh Mohammad Hatta, Masyumi oleh Mohammad Natsir, Perti oleh Sulaiman ar-Rasuli, dan Permi oleh Rasuna Said. Di Malaysia, beberapa parti politik juga diasaskan oleh ahli politik Minang. 

Parti Rakyat Malaysia ditubuhkan oleh Ahmad Boestamam dan Parti Komunis Malaya diasaskan oleh Rashid Maidin. Selain mendirikan parti politik, ahli politik Minang juga banyak menghasilkan buku-buku yang menjadi bacaan wajib para aktivis pergerakan.

Penulis Minang banyak mempengaruhi perkembangan bahasa dan sastra Indonesia. Mereka mengembangkan bahasa melalui pelbagai macam karya tulis dan kemahiran. Marah Roesli, Abdul Muis, dan Hamka berkarya melalui penulisan novel. Nur Sutan Iskandar novelis Minang lain, tercatat sebagai penulis novel Indonesia yang paling produktif. 

Chairil Anwar dan Taufiq Ismail berkarya lelaluiewat penulisan puisi. Sutan Takdir Alisjahbana, novelis sekaligus ahli tata bahasa, sehingga menjadi bahasa perpaduan nasional negara itu. Novel-novel karya sasterawan Minang seperti Siti Nurbaya, Salah Asuhan, Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck, Layar Terkembang, dan Robohnya Surau Kami" telah menjadi bahan bacaan wajib bagi pelajar-pelajar di Malaysia kerna kurangnya karya sasterawan malaysia.

Selain melalui karya sastera, pengembangan bahasa banyak pula dilakukan oleh wartawan Minang. Mereka antara lain Djamaluddin Adinegoro, Rosihan Anwar, dan Abdul Rahim Kajai. Di samping Abdul Rivai yang digelar sebagai Perintis Akhbar Indonesia, menjadi wartawan sekaligus pemilik akhbar wanita pertama di Indonesia.

Di Indonesia dan Malaysia, di samping orang Cina, orang Minang juga terkenal sebagai pengusaha ulung. Banyak pengusaha Minang berjaya dalam bidang perdagangan tekstil, rumah makan, perhotelan, pendidikan, dan rumah sakit. Di antara tokoh pengusaha yang berjaya termasuk Abdul Latief (pemilik TV One), Basrizal Koto (pemilik ladang lembu terbesar di Asia Tenggara), Hasyim Ning (pengusaha perakitan mobil pertama di Indonesia), dan Tunku Tan Sri Abdullah (pemilik Melewar Corporation Malaysia)

Banyak juga orang Minang yang berjaya di dunia hiburan, baik sebagai pengarah, penerbit, penyanyi, maupun artis. Sebagai pengarah dan penerbit ada Usmar Ismail, Djamaludin Malik, Nas Achnas dan Arizal. Arizal bahkan menjadi pengarah dan penerbit filem yang paling banyak menghasilkan karya. Sekurang-kurangnya 52 filem dan 8 sinetron dalam 1,196 episod telah dihasilkannya. Pelakon dan penyanyi Minang yang terkenal beberapa di antaranya adalah Aznil Nawawi, Afgan Syah Reza, Nirina Zubir, dan Bunga Citra Lestari. 

Di samping mereka, Sukarno M. Noer beserta anak lelakinya Rano Karno, mungkin menjadi penghibur paling berjaya di Indonesia, baik sebagai pelakon mahupun pengarah filem. Pada tahun 1993, Karno's Film syarikat filem milik keluarga Sukarno, menghasilkan filem siri dengan kedudukan tertinggi sepanjang sejarah perfilman Indonesia hingga tahun 1979, Si Doel Anak sekolahan.

Di Malaysia dan Singapura, beberapa orang Minang telah memegang jawatan penting dalam bidang pemerintahan. Mereka termasuk Tuanku Abdul Rahman (Yang Dipertuan Agung pertama Malaysia), Rais Yatim, dan Amirsham Abdul Aziz. Di samping sebagai ahli politik, tokoh Minang lainnya seperti Zubir Said (komposer lagu kebangsaan Singapura Majulah Singapura), Tahir Jalaluddin Al-Azhari, dan Adnan bin Saidi, banyak memberikan sumbangan kepada kededua negara tersebut.

Ada pula tokoh Minang yang mempunyai reputasi antarabangsa. Di negara Belanda, Roestam Effendi yang mewakili Parti Komunis Belanda, menjadi orang Indonesia pertama yang mejadi ahli parlimen di sana.

Di Arab Saudi, hanya Ahmad Khatib Al-Minangkabawi, seorang yang bukan orang Arab, pernah menjadi imam besar Masjidil Haram. Mohammad Natsir, salah seorang tokoh Islam terkemuka, pernah memegang jawatan presiden Liga Muslim Sedunia, ketua Dewan Masjid Sedunia, dan ahli lembaga eksekutif Rabithah Alam Islamy yang berpusat di Makkah. Selain itu, Azyumardi Azra, orang Minang pertama yang mendapat gelaran Sir daripada Kerajaan Inggeris.

Akhir kato Falsafah iduik Adaik Basandi Syarak, Syarak Basandi Kitabullah jan kito lupokan." Mari Dunsanak nan sa Minangkabau bajawek tangan saiiriang langkah, Jan sampai jalan dialiah urang lalu, Cupak dipapek urang Panggaleh. **

Posting Komentar

0 Komentar

.com/media/




Selamat datang di Portal Berita, Media Online : www.tanamonews.com, atas nama Redaksi mengucapkan Terima kasih telah berkunjung.. tertanda: Owner and Founding : Indra Afriadi Sikumbang, S.H. Tanamo Sutan Sati dan Pemimpin Redaksi : Robby Octora Romanza